Tai Chi Chuan: mindfulness in beweging

DE VORM is het meest herkenbare onderdeel van T’ai Chi. De bewegingen zijn gebaseerd op wat Tai Chi in wezen is: een krijgskunst, maar dan de meest innerlijke en zachte kunst die denkbaar is. De vorm is ook de belangrijkste oefening die we in het begin zullen leren. Het is een serie stappen met specifieke houdingen die we langzaam en aaneengesloten uitvoeren. De choreografie is behoorlijk precies zodat we ons lichaam exact trainen om later de innerlijke ontwikkeling mogelijk te maken. De vorm biedt met zijn variaties dus de passende ruimte voor een ontwikkeling van de Chi. Het aanleren van de vorm kan in anderhalf jaar, en we hebben het geheel in drie delen geknipt zodat je met drie bimesters de vorm kent.

Wij beoefenen de Yang stijl van Cheng Man Ch’ing, een verkorte versie met 37 postures (houdingen). Een compacte doeltreffende stijl die laag geoefend wordt en heilzaam is voor het hele lichaam. De dagelijkse oefening van de vorm maakt dat je de vorm snel aanleert en zorgt voor sterke benen die je ontspannen lichaam kunnen dragen. T’ai Chi lijkt wellicht een ontspannen lichte oefening, maar hoe meer je ontspant hoe zwaarder in het begin de oefening wordt. Je bepaalt zelf hoe laag of intensief je wilt trainen, ieder heeft zijn eigen ontwikkeling en er speelt geen rangorde of competitie.